Essentiële rechten in de toerismewet:

De reizigers zullen alle essentiële informatie ontvangen over de reisservice voordat de reisovereenkomst wordt gesloten.

De leverancier van de service en de verkoper zijn verantwoordelijk voor de goede uitvoering van de reisservice.

De reizigers krijgen een noodnummer of de gegevens van een contactpunt waarop ze contact kunnen opnemen met de serviceprovider of de verkoper.

De reizigers kunnen hun reisservice overdragen aan een andere persoon, middels een redelijke voorafgaande kennisgeving, eventueel behoudens het betalen van extra kosten.

De prijs van de reisservice kan enkel worden verhoogd als specifieke kosten toenemen en als deze mogelijkheid expliciet wordt vermeld in de overeenkomst, en kan in elk geval niet worden gewijzigd minder dan twintig dagen voor het begin van de reis. Als de prijsverhoging meer dan 8% is van de prijs van de reisservice, kan de reiziger de overeenkomst ontbinden. Als de serviceprovider zich het recht voorbehoudt de prijs te verhogen, heeft de reiziger recht op een prijsvermindering als de overeenkomstige kosten dalen.

De reizigers kunnen de overeenkomst ontbinden zonder de kosten van deze ontbinding te betalen en krijgen alle betalingen volledig terugbetaald als een van de essentiële elementen van de overeenkomst, uitgezonderd de prijs, een belangrijke wijziging ondergaat. Als voor het begin van de levering van de service de verantwoordelijke professional deze annuleert, kunnen een reizigers een terugbetaling krijgen en een schadevergoeding, indien van toepassing.

De reizigers kunnen de overeenkomst ontbinden zonder kosten voor de ontbinding te betalen voor het begin van de levering van de service in uitzonderlijke omstandigheden, bijvoorbeeld als er ernstige veiligheidsproblemen zijn op de plaats van bestemming die van invloed kunnen zijn op de reis.

Daarnaast kunnen de reizigers op eender welk moment voor het begin van de reis de overeenkomst ontbinden door betaling van de overeenkomstige en gerechtvaardigde ontbindingskosten.

Als na het begin van de reis belangrijke elementen ervan niet kunnen worden geleverd zoals voorzien, moeten er andere maatregelen worden voorgesteld aan de reizigers zonder dat de prijs daarbij toeneemt. De reizigers kunnen de overeenkomst ontbinden zonder kosten voor de ontbinding te betalen als de services niet overeenkomstig de overeenkomst worden uitgevoerd, omdat de uitvoering van de reis daardoor aanzienlijk in het gedrang komt en de serviceprovider het probleem niet oplost.

De reizigers hebben ook recht op een prijsverlaging en/of schadevergoeding indien de reisservice niet of slecht wordt uitgevoerd.

De serviceprovider of de verkoper moet hulp bieden als de reiziger in moeilijkheden zit.

Als de serviceprovider of de verkoper insolvent wordt, worden de overgemaakte bedragen terugbetaald. WEEKENDESK heeft een bescherming tegen insolvabiliteit afgesloten bij de Association Professionnelle de Solidarité du Tourisme (APST), een collectief waarborgfonds voor het totaal van de gedeponeerde bedragen. De reizigers kunnen contact opnemen met deze organisatie: APST - 15, avenue Carnot - 75017 Paris, info@apst.travel , telefoon : 00 33 (0)1 44 09 25 35 en 00 33 (0)1 44 09 88 00 als hen de service wordt geweigerd door de insolvabiliteit van WEEKENDESK.

Website waarop de toerismewet kan worden geraadpleegd: https://www.legifrance.gouv.fr

Bijgewerkt op 27 april 2022